Реклама
International MavrudDay 2024

Как чашата помага на виното

Как чашата помага на виното

Удоволствието от виното неизбежно е свързано с неговите аксесоари – чаши, тирбушони, тапи, декантери, кошнички, стелажи, термометри и т.н. Те създават около него ритуална тържественост, зареждат го със специфична атмосфера. При някои от тях функционалните връзки с вкуса и удоволствието от дегустацията са съмнителни или никакви. Други обаче са много важни.

От всички винени аксесоари най-важни са чашите. С тях не трябва да се правят компромиси. Другите предмети имат по-скоро ритуално, а не практическо значение.

Според формата и обема си чашите могат да подчертаят достойнствата на едно вино или да го смачкат. Едно и също вино, поднесено в различни чаши, има различен аромат и вкус. Това е медицински факт, както по съвсем друг повод казва Остап Бендер.

Важни са не само формата и обемът, но и дебелината на стъклото, гладкостта и особено усещането при допир на устните до ръба на чашата. Той трябва да е идеално полиран, за да изключва всякакво странично дразнене. Добре е да се напомни, че сетивните усещания, свързани с допир, дращене, топло или студено, влияят на вкусовите рецептори.

Задължително е чашите да са от идеално прозрачно стъкло, за да изпъква цветът. Той е първата индикация за качествата или вероятни недостатъци във виното. Някои може да се питат защо чашите винаги са със столче и какво отношение има този детайл към вкуса. Няма специално отношение.

Столчето е за красота и повече елегантност. То е нещо като малко пиедесталче за виното. За професионалните дегустатори чашата е инструмент, оръдие на труда и към нея те се отнасят много сериозно. Няма причина и любителите на доброто вино да не следват този пример.

Във Франция всяка винарска област си има свои характерни чаши с определена форма. За червените вина от Бордо и Бургундия те са по-големи, като първите са малко по-издължени, а вторите са по-тумбести. Тези вина обикновено са по-екстрактни и имат нужда от повече свобода, за да отделят аромати. Белите елзаски вина се поднасят в по-малки чаши, обикновено със столче от цветно стъкло.

За шампански вина се използват високи издължени чаши с форма на лале или конични от типа flute (флейта). Така по-добре се следи играта на мехурчетата, която е един от признаците за качество. В миналото за шампанско са използвани широки и плоски чаши, подобни на чашата, която с наслада разглежда един от типажите в картината „Сватбата в Кана Галилейска“ на Веронезе.

Правилно е по-плътните и отлежали червени вина да се предлагат в по-обемисти и тумбести чаши, които да улавят и насочват ароматите към носа. Затова те никога не се пълнят до горе, а около една трета от обема. За белите вина чашите са по-издължени и по-малки като обем, защото заради по-ниската температура на сервиране те отделят по-малко аромати.

Освен това при по-голям обем виното по-бързо се затопля. Но и тук са възможни вариации. Ако бялото вино е старо и благородно, например Шабли или друго бургундско с добре развит, многопластов нос, тогава е по-добре да се поднесе в по-обемиста чаша, за да може по-добре до се усетят нюансите в аромата.

От десетина години някои производители разработват специални чаши не само за отделни типове и стилове вина, но и за отделни сортове. Има чаши за ризлинг, за шардоне, за темпранийо, бароло и т.н. Това може да изглежда като прекалена изтънченост или дори като пазарно ориентирана превземка, но със сигурност разработването на тези артикули е свързано с внимателни наблюдения и дълги експерименти.

Известно е, че различните стилове и сортове вина отделят аромати с различна интензивност и различни като характер. Поради което формата на чашата помага за хармоничното възприятие. Естествено, в цялата тази работа има и значителна доза мода. Впрочем виното винаги е било силно податливо на модните увлечения и това няма как да подмине и винените чаши.

В съвсем близкото минало на мода бяха т.нар. дегустационни чаши с яйцевидна форма, широки в основата и стеснени в горната част, с обем около 220 мл. Те бяха наложени през 70-те години от OIV (Международната организация за лозата и виното), но вече все по-рядко се използват заради малкия им обем. В такава чаша едно хубаво старо бароло би загубило много от своето очарование.

Винената чаша е древен трапезен атрибут и с времето естествено се е променяла като обем, форма и материал за изработване. Освен това в миналото ритулното предназначение на тази вещ изглежда е било по-съществено от нейната функционалност.

Златните и сребърни бокали от Троя и о. Крит, както и тракийските сребърни и златни ритони от българските земи със своята зооморфна и антропоморфна украса с митологични сюжети недвусмислено загатват идеята за отношение към виното като към божество.

Първите стъклени чаши се появяват в Рим около I в. пр. Хр. Те са от матово стъкло с различни нюанси на зелено. Вероятно в повечето от тях е наливано и вино. Същинската винена чаша е рожба от Ренесанса в Италия. През XV век венециански стъклари разгадават тайните на бялото прозрачно стъкло, през което може да се оцени цветът на виното.

По-късно това достижение е било разпространено в повечето европейски страни. Между XVI и XIX век бавно, но сигурно чашите се променят – стават все по-фини и издължени, с по-изящна линия и по-малки обеми. Често гравирани с флорални и пасторални сюжети или с лични монограми, те носят както естетиката на своето време, така и белега на специално отношение към виното, характерно за всяка епоха.

Явно модерното отношение към виното е по-скоро хедонистично и това е причина във винената чаша да се търсят форми и обеми, които доставят максимална наслада.

No Article rating
0 Reviews
Тази материал беше ли полезен за Вас? Моля, направете своята оценка, за да ни дадете ценна информация за нашите подобрения.
  1. ЕКСТРА
  2. СУПЕР
  3. ДОБЪР
  4. СТАВА
  5. ЛОШ
Rupel Winery Shop